120 leerkrachten versterken hun skills op iSTEM studiedag in Technopolis 

Ondanks een groeiende vraag naar STEM-talent daalt het aantal jongeren in STEM-richtingen. Het iSTEM-consortium, een samenwerking tussen vijf Vlaamse universiteiten en vijf hogescholen pleit daarom als één groep voor structurele versterking van STEM-onderwijs. Tijdens hun studiedag in Technopolis vandaag toonden iSTEM en STEM voor de Basis samen met scholen, onderzoekers en bedrijven hoe een kennisrijke en geïntegreerde STEM-aanpak concreet vorm krijgt op de klaspraktijk.

De studiedag, die jaarlijks meer dan honderd leerkrachten aantrekt, vormt het hoogtepunt van de iSTEM-werking. Deelnemers konden er kiezen uit didactisch STEM-sessies , maar ook workshops met richtlijnen voor STEM-infrastructuur en inspirerende workshops over de implementatie van taal, AI en computationeel denken in het STEM-onderwijs. De dag bood ook ruimte voor inspirerend lesmateriaal uitgewerkt met en door scholen.

"Je kunt pas goed denken, discussiëren of schrijven over een onderwerp als je er iets van af weet", zegt prof. Wim Dehaene, coördinator van iSTEM en verbonden aan KU Leuven.

"STEM is geen vrijblijvend knutseluurtje. Sterk STEM-onderwijs is altijd kennisrijk, geïntegreerd en duurzaam."

iSTEM vertrekt expliciet vanuit een stevige vakinhoudelijke basis in wetenschap, wiskunde, techniek en engineering: onderzoek toont dat hogere denkvaardigheden pas kunnen groeien als er voldoende kennis aanwezig is. Goed STEM-onderwijs gaat echter een stap verder en verbindt die kennis over de grenzen van de vakken heen in betekenisvolle opdrachten. Leerlingen leren niet alleen wat begrippen zoals sinus en cosinus betekenen, maar ontdekken ook hoe ze die wiskundige en wetenschappelijke kennis kunnen inzetten om échte problemen op te lossen, bijvoorbeeld het beveiligen van een museum. Zo groeit kennis uit tot inzicht, blijft leerstof beter hangen en wordt ze maatschappelijk relevant.

De nood aan een doordachte en duurzame aanpak binnen STEM-onderwijs is hoog. Uit de STEM-monitor 2025 blijkt dat slechts 36,4% van de leerlingen in het secundair onderwijs een STEM-richting kiest. Tegelijkertijd worden steeds meer STEM-jobs knelpuntberoepen.

iSTEM ziet de oplossing niet in extra promotie, kant en klare lespaketten of bijkomende onderwijstechnologie, maar in een fundamentele kwaliteitsboost. iSTEM ondersteunt secundaire scholen bij het uitwerken van duurzaam STEM-onderwijs en vertrekt hierbij vanuit de vragen en de context van de school. Intensieve dialoog vormt de motor van het ondersteuningstraject. Zo kan de school vertrekken van zijn eigen beginsituatie en van daaruit een eigen, gedragen en haalbare STEM-visie ontwikkelen. Vanuit deze visie leren (multidisciplinaire) leerkrachtenteams om de STEM-minimumdoelen om te zetten in betekenisvolle leeractiviteiten voor hun klas. 

Een aanpak die werkt

Die aanpak rendeert ook toont onderzoek. De eerste resultaten van een langlopende studie van Edubron (Universiteit Antwerpen) wijzen erop dat leerkrachten na deelname aan iSTEM-trajecten vakoverschrijdend werken, hun leerlingen beter begeleiden in probleemoplossend denken en zich competenter voelen. Ook maanden na afloop van een iSTEM-traject geven leerkrachten aan dat ze zich zelfverzekerder voelen in het implementeren van STEM-onderwijs in hun klas.

Daarnaast bouwt iSTEM bruggen naar de arbeidsmarkt. In samenwerking met bedrijven zoals BASF en Nokia wordt bedrijfsinput vertaald naar lesmateriaal dat past binnen de STEM-minimumdoelen. Zo wordt samenwerking met bedrijven meer dan een eenmalige activiteit: het wordt een structureel onderdeel van het schoolbeleid.

Met coaching, nascholing en een studiedag als uithangbord versterkt iSTEM jaarlijks meer dan duizend leerkrachten en tientallen scholen in hun STEM-werking. Daarmee draagt het consortium rechtstreeks bij aan de doelstellingen van de Vlaamse STEM-Agenda 2030.

"Door wetenschap, technologie, engineering en wiskunde betekenisvol te verbinden, bereiden we jongeren voor op de uitdagingen van morgen," aldus prof. Dehaene. "We bouwen aan een STEM-onderwijs dat zowel diep als breed gaat."


Over iSTEM


iSTEM is een samenwerkingsverband van KU Leuven, Universiteit Antwerpen, Universiteit Gent, Vrije Universiteit Brussel, Associatie Universiteit-Hogescholen Limburg, en de hogescholen Artevelde, Karel de Grote, Thomas More, UCLL en STEM Steunpunt BXL. Het consortium ondersteunt scholen in het secundair onderwijs bij het uitwerken van kwalitatief STEM-onderwijs en werkt nauw samen met het parallel lopende project 'STEM voor de basis' voor het lager onderwijs.

Meer info vind je achter deze link.

Pieter Gijbels

Opleidingsmanager, Thomas More-hogeschool

 

 

 

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Thomas More News

Hier gebeurt het. Met 42 bacheloropleidingen, 19 graduaten en meer dan 21.000 studenten in Antwerpen, Geel, Lier, Mechelen, Sint-Katelijne-Waver, Turnhout en Vorselaar is Thomas More de grootste hogeschool van Vlaanderen. Een warme, internationale en bruisende community met optimale leerkansen voor elk talent.

Hier creëren we impact. Met meer dan 250 gedreven onderzoekers in 9 expertisecentra staat Thomas More borg voor toonaangevend praktijkgericht onderzoek met directe resultaten.

Wij zijn een strategische partner voor tal van grote en kleine bedrijven, instellingen en organisaties in de brede regio en ver daarbuiten.

Thomas More maakt deel uit van de Associatie KU Leuven.

Neem contact op met

marcom@thomasmore.be

www.thomasmore.be