Alle Vlaamse hogescholen samen in Mechelen: openhartig over betere lerarenopleidingen

Wie sterke leraren wil, moet investeren in sterke lerarenopleidingen. Met die overtuiging brengt Thomas More op maandag 13 oktober alle Vlaamse hogescholen en één Nederlandse partner samen op Campus De Vest in Mechelen voor een inspiratiedag over kwaliteit in de lerarenopleiding. Geen succesverhalen. Wel het vallen en opstaan.

De roep om beter onderwijs klinkt luider dan ooit. Terwijl de vinger vaak naar leraren wijst, kijken de hogescholen vooral naar zichzelf. Hoe bereiden ze studenten beter voor op de klas van morgen? Die vraag staat centraal in ‘Klaar voor de Klas’, het onderzoeksproject waarmee Thomas More sinds 2023 1 miljoen euro investeert in effectieve didactiek, klasmanagement en kennisrijke curricula. Katelijne Van der Pas, directeur lerarenopleiding Thomas More Kempen:

"We hebben niet gewacht op nieuw beleid. Onderzoek toont wat werkt, maar de kloof tussen theorie en praktijk is vaak nog groot. Door openhartig te delen wat wél lukt, versterken we elkaar. Vandaar deze dag."

Hervormingen

De studiedag past in een bredere hervormingsgolf binnen het Vlaamse hoger onderwijs. Sinds begin 2024 investeren de hogescholen, gesteund door 15 miljoen euro per jaar uit de engagementsverklaring van minister Ben Weyts, in sterkere opleidingen. Ook huidig minister Zuhal Demir werkt aan een NVAO-studie die in november klaar moet zijn en richting zal geven aan een vernieuwd lesprogramma. "Beleid is belangrijk", zegt Van der Pas, "maar echte kwaliteit groeit op de vloer. Tussen docenten die samen leren, experimenteren en grenzen durven verleggen."

Van klas naar curriculum

De dag start met Kelly Thyssen. Zij is voormalig schooldirecteur van De Vlinderboom in Borgerhout en lid van de commissie-Muijs die de minimumdoelen voor het basisonderwijs uitschreef. Vandaag leidt ze bij Stedelijk Onderwijs Antwerpen de curriculumontwikkeling. Haar vraag aan ons: hoe leiden we studenten op voor een kennisrijke aanpak? Het is een uitnodiging om opleiding en klaspraktijk opnieuw met elkaar te verweven. "Boeiend, van een profiel dat beide kanten van de medaille kent."

Onderzoek ontmoet praktijk

Tim Surma, directeur van het Expertisecentrum Onderwijs en Leren (Thomas More), presenteert zijn internationale onderzoek 'Educating Tomorrow’s Teachers'. Hij brengt in kaart welke doelen het verschil maken voor didactiek en klasmanagement. Direct daarna tonen Ellen Piedfort en Ellie Lefèvre, opleidingsmanagers lager onderwijs, hoe ze bij Thomas More die inzichten concretiseren in hun programma. Van theorie naar rooster dus.

10 workshops, 10 perspectieven

In de namiddag delen de deelnemende hogescholen hun eigen trajecten in 10 workshops. Van werkplekleren tot programmatisch toetsen, van spelplezier tot curriculumherziening.

  • UCLL over programmatisch toetsen en wiskunde als kinderspel
  • Vives over inclusief spelplezier en persoonlijk leertraject studenten
  • KDG over klasmanagement met teaching-technieken
  • HOGENT over de eigenheid van het kind binnen curriculumhervorming
  • AP over werkplekleren en de praktijk als krachtige leeromgeving
  • PXL over hun nieuwe curriculum voor secundair onderwijs
  • Howest over leren van expertvideo's met Studio LEX
  • HAN-Hogeschool Nijmegen over hun curriculumherziening: "Worden we nu een EDI-pabo?!"

Praktisch

  • Datum: Maandag 13 oktober 2025, 08u45 – 16u30
  • Locatie: Campus De Vest, Mechelen
  • Deelnemers: UCLL, Vives, KDG, HOGENT, AP, PXL, Howest, Thomas More en HAN-Hogeschool Nijmegen
  • Mogelijkheid tot interviews

Klik hier voor het gedetailleerde programma.

Katelijne Van der Pas

Katelijne Van der Pas

directeur lerarenopleiding Kempen, Thomas More-hogeschool

 

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Thomas More News

Hier gebeurt het. Met 42 bacheloropleidingen, 19 graduaten en meer dan 21.000 studenten in Antwerpen, Geel, Lier, Mechelen, Sint-Katelijne-Waver, Turnhout en Vorselaar is Thomas More de grootste hogeschool van Vlaanderen. Een warme, internationale en bruisende community met optimale leerkansen voor elk talent.

Hier creëren we impact. Met meer dan 250 gedreven onderzoekers in 9 expertisecentra staat Thomas More borg voor toonaangevend praktijkgericht onderzoek met directe resultaten.

Wij zijn een strategische partner voor tal van grote en kleine bedrijven, instellingen en organisaties in de brede regio en ver daarbuiten.

Thomas More maakt deel uit van de Associatie KU Leuven.

Neem contact op met

marcom@thomasmore.be

www.thomasmore.be