Camions op waterstof of elektriciteit?
Thomas More werkt mee aan onderzoek 'Fuels for the future'
Ruiken we straks bloemetjes op de snelweg? Het zou kunnen want acht op de tien transportbedrijven in België willen in de toekomst volledig emissievrij zijn. Dat blijkt tenminste uit het onderzoeksrapport Fuels for the future van ING België, het VIL, Logistics in Wallonia en Thomas More.
Onlangs besliste de federale regering dat vanaf 2026 emissievrije bedrijfswagens de norm moeten worden en de Europese Green Deal wil de CO2-uitstoot in 2030 verminderen met 50 procent.
Maar moeten transportbedrijven nu investeren in vracht- en bestelwagens op aardgas of biodiesel of toch maar (wachten op) waterstof of elektriciteit? Welke kostprijs hangt vast aan elke oplossing en welke maatregelen kunnen de nodige investeringen ondersteunen? Wat is de impact op het klimaat? Vragen zat dus.
'Er is geen weg terug' (Marc Pecqueur)
Om op die vragen het begin van een antwoord te geven ondervroegen ING en partners de sector en onderzochten zij de voor- en nadelen van alternatieve aandrijvingen voor ons nog grotendeels op diesel voortpuffende vrachtwagenpark.
LNG? Nu nog goedkoop, maar dat kan veranderen als de overheid echt emissievrije oplossingen gaat ondersteunen. Biodiesels kunnen straks voordeliger worden, maar ze moeten geproduceerd worden uit hernieuwbare bronnen en zijn ze dan voldoende beschikbaar? Waterstof is op termijn wellicht het meest geschikt voor zwaar transport, maar het aandeel groene energie in de productie is momenteel nog veel te klein. En elektrisch? Tja, ook hier rijzen nog heel wat vragen over de inzetbaarheid, het wettelijk kader enz.
Het laatste woord is voor Marc Pecqueur. 'De Europese Green Deal zal de druk om emissieloze oplossingen te voorzien, sterk doen toenemen. Er zijn nog heel wat uitdagingen, maar de weg naar emissievrij transport is ingezet en er is geen weg terug,' aldus onze expert en docent autotechnologie.
Hier lees je meer over de studie.