De leraar van morgen

Studenten stellen vernieuwingen in lager onderwijs voor in Onderzoekslab | di. 23 maart – 16.15 tot 18.15 uur

Games en artificiële intelligentie gebruiken om te leren. Meertalige ouders meer betrekken bij de lagere school. Leren vanuit talent ... Ook zonder coronaperikelen is de onderwijswereld continu in beweging. Dat vraagt om nieuwe nieuwe manieren van lesgeven, nieuwe competenties. Het opleidingsonderdeel ‘Onderzoekslab’ bereidt de toekomstige leraars Lager Onderwijs van Thomas More in de Kempen daarop voor. De laatstejaarsstudenten verdiepen zich in thema’s die ze aangereikt krijgen door lagere scholen en andere partners. Op dinsdag 23 maart stellen zij de resultaten van hun werk voor met pitchpresentaties. Wat dacht u bv. van een outdooractiviteit als een reis door de radioactiviTIJD?

De leerkracht van morgen moet voorbereid zijn op een wereld die niet stilstaat. Dat vraagt om nieuwe manieren van lesgeven, nieuwe expertises en nieuwe competenties. In het opleidingsonderdeel ‘onderzoekslab’ leren de studenten hoe zij nieuwe onderwijsthema’s, nieuwe trends in de pedagogie of de actualiteit, nieuwe ondersteunende technologie … onder de knie krijgen. De studenten verdiepen zich in een thema, bedenken oplossingen en implementeren die in de praktijk. De online pitchpresentaties op dinsdag 23 maart zijn het orgelpunt van hun leerproces. De studenten stellen dan de resultaten van hun onderzoek voor aan medestudenten, partners, medewerkers, onderwijsdeskundigen en stakeholders uit het werkveld. Dit academiejaar staan innovatieve projecten op het programma rond ICT, meertaligheid en outdoor education.

Curieuze Neuzen

De concrete onderwerpen werden bepaald in overleg met scholen of organisaties, die aan het onderzoek deelnemen. Dit academiejaar bijvoorbeeld onderzochten de studenten hoe je schoolcoaches kunt ondersteunen bij het stimuleren van de thuisbetrokkenheid van meertalige ouders, maar ook hoe je aan ‘game-based learning’ kunt doen. Ze deden onderzoek naar artificiële intelligentie in het onderwijs, maakten een vergelijkende studie van verschillende platformen én verrichtten onderzoek naar het welbevinden bij leerlingen die gebruik maken van het leerplatform Eduten. Verder stelden ze een ervaringsgericht educatief pakket op voor kinderen van de tweede graad lager onderwijs gemaakt die op de boerderij leren vanuit hun talenten en in samenwerking met NIRAS testten ze een outdoorreis door de radioactiviTIJD voor 10- tot 12-jarigen uit. Er is ook een educatief lespakket voor Curieuze Neuzen in de Tuin en tot slot een onderzoek binnen het Europees project UTOPIA naar hoe kinderen onderzoeken.

Professionele leergemeenschappen

De lerarenopleiding ontwikkelt en realiseert dit praktijkonderzoek samen met partners uit lagere scholen, zoals leerkrachten, directies, onderwijsondersteuners…, maar ook met geïnteresseerden uit het brede werkveld en soms met een bedrijf. Zo vormen we professionele leergemeenschappen waarin elke partij een evenwaardige partner is en elke samenwerking een practice enterprise.

Het resultaat van al dat werk wordt op dinsdag 23 maart voorgesteld tijdens het online slotevenement van Onderzoekslab. ​

Praktisch

Programma

  • 16.15 uur | Welkom en korte introductie van ‘Onderzoekslab’ door Lieveke Hellemans, verantwoordelijke Onderzoekslab
  • 16.30 uur | 16.50 uur | 17.10 uur | 17.30 uur | Pitch-presentaties door studenten
  • 17.50 uur | ​ Nakaarten

Meer info

  • Lieveke Hellemans antwoordt graag op uw vragen | + 32 (0)494 42 31 70

 

Over Thomas More News

Hier gebeurt het. Met 42 bacheloropleidingen, 19 graduaten en meer dan 21.000 studenten in Antwerpen, Geel, Lier, Mechelen, Sint-Katelijne-Waver, Sint-Niklaas, Turnhout en Vorselaar is Thomas More de grootste hogeschool van Vlaanderen. Een warme, internationale en bruisende community met optimale leerkansen voor elk talent.

Hier creëren we impact. Met meer dan 250 gedreven onderzoekers in 9 expertisecentra staat Thomas More borg voor toonaangevend praktijkgericht onderzoek met directe resultaten.

Wij zijn een strategische partner voor tal van grote en kleine bedrijven, instellingen en organisaties in de brede regio en ver daarbuiten.

Thomas More maakt deel uit van de Associatie KU Leuven.