Hogeschool pakt studieuitval aan met digitale tool
Slechts 29,5% van de bachelorstudenten behaalt zijn diploma binnen de vooropgestelde studieduur. 16% verlaat de hogeschool zelfs zonder diploma. Die drop-out wil Thomas More inperken. Sinds dit academiejaar doet ze dat ook met de Studiesucceswijzer, een innovatieve tool die eerstejaars helpt bij het succesvol doorlopen van hun opleiding. "Het is een ongelooflijk huzarenstukje geworden", klinkt het.
De Studiesucceswijzer meet negen metacognitieve en psychosociale variabelen die samenhangen met studiesucces, waaronder autonome motivatie, studiestrategieën en studentenwelzijn. Na drie jaar intensieve ontwikkeling en validering bereikt het instrument nu meer dan 70% van alle nieuwe Thomas More-studenten. Roselyne Willems, onderzoeker aan het Expertisecentrum Zorg en Welzijn:
"Met de Studiesucceswijzer willen we studenten vanaf dag één de juiste ondersteuning bieden. Het instrument maakt deel uit van een breder platform, dat ook rekening houdt met andere studiegerelateerde factoren. Zo krijgen onze trajectcoaches een volledig beeld van waar studenten extra begeleiding kunnen gebruiken."
Positieve psychologie als uitgangspunt
De Studiesucceswijzer vertrekt vanuit de positieve psychologie en is een uitnodiging tot zelfreflectie. Studenten vullen bij de start van het academiejaar een online vragenlijst in. Op basis van hun antwoorden ontvangen ze een persoonlijk feedbackrapport met concrete tips en doorverwijzingen naar beschikbare ondersteuning. Het gaat om factoren waar ze zelf aan kunnen werken, zoals studieaanpak of timemanagement. Als blijkt dat een student bijvoorbeeld moeite heeft met uitstelgedrag, kan de hogeschool gerichte begeleiding en tips aanbieden. Willems:
"We merken trouwens dat studenten Kleuteronderwijs of Verpleegkunde een heel bewuste studiekeuze maken. Ook die kennis is bijzonder waardevol, wanneer we opleidingen vergelijken."
Toolbox voor studiebegeleiders
Met de Studiesucceswijzer heeft de student dus snel zicht op zijn sterktes, maar ook zijn werkpunten. Zo kunnen de trajectcoaches hen tijdig ondersteunen om hun diploma te behalen. Johan De Keyzer, docent en trajectcoach Toegepaste Psychologie:
"Uiteraard gaan we de moeilijkheden niet ontkennen en benoemen we ze bij de student. We versterken in onze begeleidingen hun talenten en geven ze handvatten waar ze moeilijker een antwoord op kunnen vinden."
De hogeschool blijft het instrument verder ontwikkelen en verfijnen. Zo wordt momenteel gewerkt aan een assessment 'proefstuderen' om studiemethodiek nog gerichter in kaart te brengen en bij te sturen waar nodig. Daarnaast werken de onderzoekers van Thomas More aan een heus platform waar trajectcoaches en studentenbegeleiders materiaal kunnen vinden en ervaringen kunnen uitwisselen. Het project wordt volledig intern gefinancierd. Willems:
"Dankzij onze uitgebreide toolbox bouwen we verder aan een community waar studenten zich optimaal ondersteund voelen. Want zoals onze slogan zegt: studeren doe je niet alleen."
Roselyne Willems