Nieuwe minimumdoelen kleuteronderwijs zorgen voor piek in interesse

Kleuterleraar worden is weer hip. Thomas More registreerde op haar recente infodag 161% meer geïnteresseerden voor de bachelor Leraar Kleuteronderwijs ten opzichte van vorig jaar. "Een veelbelovende stijging", zegt Katelijne Van der Pas, unitmanager lerarenopleiding Kempen bij Thomas More.
De groeiende interesse kan volgen op de recente beslissing van de Vlaamse regering om nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs in te voeren. "We gaan terug naar de basis. We kiezen voor een duidelijk en helder curriculum dat gebaseerd is op kennis", verklaarde Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) onlangs. "Zo'n kennisrijk curriculum heeft in andere landen al het tij gekeerd en dat kunnen we in Vlaanderen ook."
Meer waardering, meer studenten
Voor het eerst worden minimumdoelen voor kleuters uit de derde klas bindend voor scholen. Centraal staan woordenschat, luistervaardigheid en getallenleer. Het nieuwe beleid treedt vanaf september in werking. "Het is een erkenning van de cruciale rol van kleuterleraren", duidt Katelijne Van der Pas, unitmanager lerarenopleiding Kempen bij Thomas More.
"Nee, een kleuterklas is inderdaad geen crèche. Onze studenten leren niet 'iets doen met kindjes'. Ze worden professionals. Het is meer dan spelen. Het gaat om lezen, rekenen, taal en gedrag aanleren."
Van der Pas benadrukt: "De stijgende interesse is opvallend. Dit toont aan dat jongeren aanvoelen dat het kleuteronderwijs de waardering krijgt die het verdient."
Klaar voor de Klas
"Onze onderwijsexpert Paul Kirschner vergelijkt topleraren met topchefs", vertelt Van der Pas. "Ze hebben de beste ingrediënten, de beste tools en de beste techniek. Bij ingrediënten gaat het om kennis, tools verwijzen naar (digitale) hulpmiddelen en techniek is didactiek en weten hoe je een klas managet." Met het programma 'Klaar voor de Klas' bereidt Thomas More studenten dan ook voor op deze realiteit. Het onderzoek van Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More, onder leiding van Tim Surma, speelt hierin een belangrijke rol. De afgelopen jaren begeleidde het team al verschillende scholen in het versterken van hun didactische aanpak en klasmanagement. Van der Pas:
"Sterke leraren worden niet geboren, ze worden gevormd. Onderwijs is vakmanschap. Ja, ook kleuteronderwijs."
"Onderwijs heeft terecht ingezet op gelijke kansen, maar daarbij is vaak de lat verlaagd", besluit Van der Pas. "Door te focussen op zorg en welbevinden, bleef er minder tijd voor kennis en verdieping. Terwijl juist kennis het grootste cadeau is dat je een leerling met minder kansen kunt geven. De minimumdoelen en een kennisrijk curriculum kunnen het tij keren."
De toename beperkt zich niet tot kleuteronderwijs. Ook voor de opleidingen lager onderwijs en secundair onderwijs registreerde Thomas More bijna een verdubbeling van geïnteresseerden tegenover april 2024.
Katelijne Van der Pas