Huiswerk is OK, maar mag het ook wat minder?

Huiswerk is OK, maar mag het ook wat minder?

Tim Surma, onderwijswetenschapper aan Thomas More pleit voor gezond verstand en geeft tips om leerachterstand te beperken door redelijk en zinvol afstandsleren

Onderzoeker Tim Surma is de drijvende kracht achter ExCel, het Expertisecentrum voor Effectief Leren van de Thomas More-hogeschool. Onder andere in een artikel in de De Morgen van 20 maart en op het VTM-nieuws, doet hij een beroep op directies en leerkrachten om hun leerlingen niet plots te overrompelen met huiswerk of onlinelessen. Volgens Surma overreageren sommige scholen. ‘De wereld zal niet vergaan als er het volgende uur geen taak in de inbox van een leerling zit’, zegt hij in De Morgen.

Tim vindt dat het niet nodig is om te proberen het volledige lessenrooster aan te houden. 'Het is goed dat er contact wordt gehouden met de leerlingen', zegt hij, 'maar je moet ook rekening houden met de thuissituatie van leerlingen én leerkrachten' en hij somt in De Morgen op wat er allemaal mis kan gaan, van bleirende kinderen tot overbelaste systemen.

Kortom Tim Surma vindt dat scholen goed moeten nadenken over wat ze opleggen, dat ze rekening moeten houden met de werkdruk en dat ze de juiste prioriteiten moeten stellen: helder communiceren, focussen op de hoofdvakken, de didactische basisprincipes van effectief leren blijven naleven. 'Beter weinig en goed, dan veel en haastwerk', zegt hij. En als 'gouden regel' geeft hij mee: probeer structuur aan te brengen en zet aan tot lezen.

Tim is uiteraard niet gekant tegen de integratie van technologie in het onderwijs, wel integendeel, maar hij vindt het niet slim om nu plots afstandsonderwijs op te hemelen als alleenzaligmakend en om nu al over een 'grote onderwijsrevolutie' spreken lijkt hem op zijn minst voorbarig. De periode na de Coronacrisis wordt volgens hem heel belangrijk om de verschillen in leerachterstand die sowieso zullen ontstaan door sociale ongelijkheid, weg te werken. 'Als de schoolpoort weer opengaat, dan pas zal blijken hoezeer we de magie van leerkrachten nodig hebben.'

(wm)

Tim deelt een aantal van zijn inzichten op LinkedIn en komt ook als expert aan het woord in verschillende perspublicaties. Een overzicht:

Publicatie LinkedIn

'Dat er tijd verloren zal worden, staat buiten kijf, dus is het zaak om nu te focussen op wat écht telt.'

In de pers

 

Contact

Tim Surma
Tim Surma Research Manager ExpertiseCentrum voor Effectief Leren

 

 

 

Over Thomas More News

Hier gebeurt het. Met 42 bacheloropleidingen, 19 graduaten en meer dan 21.000 studenten in Antwerpen, Geel, Lier, Mechelen, Sint-Katelijne-Waver, Sint-Niklaas, Turnhout en Vorselaar is Thomas More de grootste hogeschool van Vlaanderen. Een warme, internationale en bruisende community met optimale leerkansen voor elk talent.

Hier creëren we impact. Met meer dan 250 gedreven onderzoekers in 9 expertisecentra staat Thomas More borg voor toonaangevend praktijkgericht onderzoek met directe resultaten.

Wij zijn een strategische partner voor tal van grote en kleine bedrijven, instellingen en organisaties in de brede regio en ver daarbuiten.

Thomas More maakt deel uit van de Associatie KU Leuven.