Studenten presenteren hun innovaties voor het lager onderwijs
Praktijkonderzoek voor en door de leerkracht van morgen - maandag 28 maart – 16.15 tot 18.15 uur
‘Onderzoekslab / Praktijkonderzoek’ is een opleidingsonderdeel voor de laatstejaarsstudenten van de opleiding educatieve bachelor Leraar Lager Onderwijs van Thomas More in Vorselaar en Turnhout dat studenten voorbereidt op een onderwijswereld die continu in verandering is. De studenten kregen hun thema's van leerkrachten en directies van lagere scholen en andere partners. Dit academiejaar stonden innovatieve projecten op het programma rond ICT, outdoor education en taal. Op maandag 28 maart stellen zij de resultaten van hun werk online voor met pitch-presentaties.
Nieuwe expertises en competenties
De leerkracht van morgen moet voorbereid zijn op een wereld die niet stilstaat. Dat vraagt nieuwe manieren van lesgeven, nieuwe expertises en nieuwe competenties. In het opleidingsonderdeel ‘Onderzoekslab’ leren de studenten hoe zij nieuwe onderwijsthema’s, nieuwe trends in de pedagogie of de actualiteit en de ondersteunende technologie onder de knie krijgen.
ICT, taligheid en outdoor education
De studenten onderzoeken hun onderwerp, bedenken oplossingen en passen die toe in de praktijk. Ze publiceren hun inzichten en kennis op een website en stellen die voor aan studenten, partners, medewerkers, onderwijsdeskundigen en stakeholders uit het werkveld. Dit academiejaar staan innovatieve projecten op het programma rond ICT (digisprong), outdoor education en taal. De concrete onderwerpen werden bepaald in overleg met de scholen en organisaties die aan het onderzoek deelnamen.
Zo werkten de studenten bijvoorbeeld rond taalstimulerende, buitenschoolse activiteiten en hoe die activiteiten bijdragen tot de communicatiebereidheid, taalleermotivatie en taalattitude van anderstalige kinderen. Ook bekeken ze hoe je ICT op een eenvoudige manier kan binnenbrengen in je lessen en leerlingen zelfstandig kan laten leren aan de hand van een online leerpad. Andere studenten deden onderzoek naar manieren om het leesbegrip van leerlingen te vergroten via teksten die aansluiten bij de omgeving van kinderen én via verdiepende activiteiten na kwartierlezen.
Verder lag de focus op outdoor activiteiten vanuit verschillende projecten:
- Voor (H)oogverblindend landschap optimaliseerden ze de educatieve wandelingen in de Voorkempen.
- Voor Boerderleren verbeterden ze het reeds ontwikkelde online leerpad, zodat leerlingen er maximaal uit kunnen leren en het voor leerkrachten gebruiksvriendelijk is.
- Bij Grasduinen, onderzochten de studenten hoe landbouwers ondersteund kunnen worden in het ontvangen en begeleiden van klassen en hoe dit lespakket door leerkrachten en leerlingen ervaren wordt.
Ook onderzochten studenten in twee scholen hoe techniek effectief outdoor gegeven kon worden en in een derde school hoe materialen in de buitenomgeving van de school kinderen kunnen uitdagen om zelfstandig en spontaan tot leren te komen.
Professionele leergemeenschappen
De lerarenopleiding ontwikkelt en realiseert dit praktijkonderzoek samen met partners uit lagere scholen, zoals leerkrachten, directies, onderwijsondersteuners, maar ook met geïnteresseerden uit het brede werkveld en soms met een bedrijf. Daarvoor worden professionele leergemeenschappen gevormd, waarin elke partij een evenwaardige partner is en elke samenwerking een practice enterprise.
Het resultaat van al dat werk wordt op maandag 28 maart voorgesteld tijdens het online slotevenement van Onderzoekslab / Praktijkonderzoek.
Praktisch
- Onderzoekslab / Praktijkonderzoek
- Maandag 28 maart van 16.15 tot 18.15 uur
- Online via deze link: http://www.thomasmore.be/onderzoekslab-online-pitch
- Programma
- 16.15 uur | Welkom en korte introductie van ‘Onderzoekslab’ door Lieveke Hellemans, verantwoordelijke Onderzoekslab
- 16.30 uur | 16.45 uur | 17.00 uur | 17.15 uur | 17.30 uur
Pitch-presentaties door studenten - 17.45 uur | Nakaarten
Meer info
Lieveke Hellemans antwoordt graag op uw vragen
+ 32 (0)494 42 31 70