Openheid boven competitie: hogescholen leren samen in Mechelen

Alle Vlaamse hogescholen en één Nederlandse partner kwamen gisteren samen op Campus De Vest in Mechelen voor een uitzonderlijke inspiratiedag over lerarenopleidingen. Om openhartig van elkaar te leren. "Er beweegt iets in het onderwijs. En dat voelen we ook in de lerarenopleidingen. Het is een gedeelde goesting om samen vooruit te gaan", zegt Katelijne Van der Pas, directeur lerarenopleiding Thomas More en organisatrice.
De dag was opmerkelijk in zijn aanpak. Terwijl hogescholen normaal concurreren om studenten en zichtbaarheid, stelden ze gisteren hun programma's open. Deelnemers merkten op dat het bijzonder waardevol was om expertise én struggles te kunnen delen in een niet-concurrentiële setting. “Ik voelde een enthousiaste bereidheid tot samenwerking. We willen leren van elkaar over de verschillende hogescholen heen", klonk het. Ook opmerkingen zoals "Blij dat ‘gluren bij de buren’ gefaciliteerd wordt" en "Er zijn meer gelijkenissen dan verschillen en we kunnen elkaar dus maar beter helpen" onderstreepten de open sfeer en gedeelde leergierigheid. Van der Pas:
"De leraar van morgen zit vandaag bij ons in de les. Kwaliteit groeit niet op papier, maar op de vloer: tussen docenten die durven delen en directeurs die luisteren. Zo maken we elkaar – en onze studenten – klaar voor de klas."
'Klaar voor de Klas'
De dag past in een bredere beweging. Thomas More investeert sinds 2023 al 1 miljoen euro in 'Klaar voor de Klas', een onderzoeksproject naar effectieve didactiek en klasmanagement. Ook het ministerie steunt de sector met 15 miljoen euro per jaar. En een NVAO-studie die in november verschijnt, moet dan weer richting geven aan vernieuwde lesprogramma's.
De ochtend startte met Kelly Thyssen, voormalig schooldirecteur en lid van de commissie die de nieuwe minimumdoelen schreef. Haar vraag: hoe leiden we studenten op voor een kennisrijke aanpak? Tim Surma, directeur van het Expertisecentrum Onderwijs en Leren bij Thomas More, presenteerde internationaal onderzoek over wat werkt in didactiek en klasmanagement.
10 workshops, 10 perspectieven
In de namiddag volgden 10 workshops waarin de hogescholen hun trajecten deelden: van werkplekleren tot inclusief spelplezier, van wiskunde als kinderspel tot curriculumherziening voor het secundair. Telkens met dezelfde openhartigheid.
"Het was een verademing om elkaar in zo’n open setting te treffen", zegt Van der Pas. "Ik ben oprecht blij dat we deze openheid hebben kunnen faciliteren. Mijn vraag aan de andere hogescholen zal zijn om dit structureel te organiseren."
Aan de dag namen deel: UCLL, Vives, KDG, HOGENT, AP, PXL, Howest, Thomas More en HAN-Hogeschool Nijmegen.
Download hier foto's van de inspiratiedag in hoge resolutie
Katelijne Van der Pas