Terug naar de basis voor wiskunde (en taal)
Thomas More-onderzoeker Kim Bellens pleit op VRT-nieuws voor focus op de basiskennis, ook in de lerarenopleiding
'Als je niet kunt zwemmen, kun je ook niet genieten van een subtropisch zwembad', zegt onderzoeker Kim Bellens van Thomas More. Je geraakt met andere woorden niet vooruit, als je de basistechnieken niet kent. En dat geldt ook voor de kennis van wiskunde, die bij de Vlaamse 12-jarigen zo dramatisch achteruitgaat dat minister Weyts aan de alarmbel trekt en daarbij kijkt hij vooral naar hogere drempels voor leraars in spe.
Bellens die als onderzoeker verbonden is aan het Expertisecentrum voor Effectief Leren van Thomas More, wijt een en ander aan de veranderende tijdsgeest en aan de veranderde rol van de leerkracht. Waarom zou je goed moeten kunnen hoofdrekenen als je rekenmachine het zoveel beter kan en waarom nog van buiten leren als we Google hebben? In het onderwijs is ook de rol van de leerkracht als vakexpert en kennisdeler wat uitgehold en ligt de basis meer op het kunnen dan op het kennen. 'Maar we vergeten dat 'kennen' voorafgaat aan 'kunnen': je kunt maar iets als je een zekere basis hebt meegekregen', aldus Bellens op het VRT-journaal.
Bij Thomas More werkt men dan ook hard aan een hervorming van het curriculum in de lerarenopleiding met meer aandacht voor vakexpertise en vakdidactiek zonder daarbij terug te willen keren naar de alwetende meester of juffrouw van vroeger.
Het resultaat van de oriëntatieproef bindend maken, zoals de minister dat voorstelt, vindt Bellens geen goed idee, net omdat er meer winst te halen valt in een hervorming van het curriculum en omdat het geen goed idee is het lerarentekort aan te pakken door het enthousiasme van beginnende leraars te fnuiken.
Je leest alles hierover op de nieuwssite van de VRT.