Leraar van het Jaar is Thomas More alumna Inke Mensch

Inke Mensch uit Mol mag zich vanaf nu "Leraar van het Jaar 2025" noemen. Uit maar liefst 16.000 nominaties riep organisator Klasse haar uit tot winnares. De juf van het zesde leerjaar van Vrije Basisschool De Toren volgde maar liefst 2 lerarenopleidingen bij Thomas More: die van kleuter én lager onderwijs. "Een topjuf die elk kind optilt en vol overgave voorbereidt op het eerste middelbaar", klinkt het lovend.
"Het is zo enorm overweldigend. Ik had het écht niet zien aankomen", zegt Inke Mensch trots. "Een paar weken geleden liet een leerling me weten dat ze me had genomineerd. Het was toen al met traantjes."
Inke staat al meer dan 10 jaar in het onderwijs. Ze legde daarvoor een tripel parcours af: een bachelor kleuteronderwijs, een verkort traject lager én buitengewoon onderwijs. Kleuter en lager volgde ze op Campus Vorselaar: "Ik vond het zo leuk dat iedereen elkaar daar kende. Een hechte community waar je op iedereen kon rekenen", vertelt Inke. "Toen ik op driedaagse met de school was in de Ardennen, wandelden we blind door een tunnel. Dat moment zal me altijd bijblijven. Omdat we op elkaar moesten én konden vertrouwen."
"Ik had veel leerkrachten waar ik naar opkeek. Zoals Ilse van Thomas More. Zij haalde echt bij iedereen het positieve naar boven. Da's een levensles die ik ook in mijn klas uitdraag. Dus merci iedereen!", zegt ze duidelijk geëmotioneerd.
Klaar voor de klas
"Wij zijn dubbel fier vandaag!" reageert Katelijne Van der Pas - unitmanager van de Lerarenopleiding Kempen bij Thomas More. "Want haar dubbele diploma bij ons bewijst het: Inke is gebeten door onderwijs. Mooi om te merken dat haar passie en kunde vandaag gezien worden en dat wij haar mee mochten vormen."
Voor de hogeschool is deze erkenning dus een bevestiging. "Het is fantastisch om te merken hoe onze alumni zoals Inke het verschil maken", zegt ook opleidingsmanager Lager Onderwijs Ellen Piedfort. Piedfort mocht haar destijds ook begeleiden als praktijkcoördinator:
"Wat Inke in haar klas doet, belichaamt onze missie: ze gelooft in het groeipotentieel van elke leerling. Ze daagt ze uit, ook al is het moeilijk. Haar klasmanagement is bijzonder sterk. Ze zorgt voor rust en vertrouwen, maar legt tegelijkertijd de lat hoog. En het strafste van al: haar diepe verbondenheid met iedereen! Elk kind voelt zich gezien."
(lees verder onder de foto's)
Hoog mikken voor iedereen
Het initiatief om juf Inke te nomineren kwam van enkele ouders. "Mijn dochter Felice is dit schooljaar helemaal opengebloeid”, vertelt mama Lara. “Dankzij Inke leerde ze doorzetten en gelooft ze nu écht in zichzelf.” Ook Daisy zag haar zoon groeien: "Vorig jaar stimuleerde Inke hem om voor wiskunde te kiezen in het middelbaar. Wij twijfelden of dat zou lukken, maar het bleek een schot in de roos. Wat een prachtjaar heeft hij afgelegd!".
Ook haar leerlingen nomineerden massaal. "Als er ruzie is, zorgt juf Inke dat het uitgepraat is voor de bel gaat. Iedereen voelt zich goed in de klas", vertelt Jade. "Haar uitleg is altijd duidelijk", zegt Lien. "We zijn met 26, maar aan het einde van de les is iedereen altijd mee."
Sterk voorbereid op het secundair
Hoe ze dat klaarspeelt? "Door helder te zijn", zegt Inke zelf. "Duidelijkheid brengt rust in het hoofd van de leerlingen. En met die rust komt focus." Directeur Annemie vult aan: "Juf Inke gelooft rotsvast dat élke leerling kan groeien. Met een warme maar stevige aanpak en veel structuur bereidt ze haar zesdejaars voor op de grote stap naar het middelbaar."
Samen met haar collega’s legt Inke de lat bewust hoog. "Ik wil dat elke leerling voelt: ik kan meer dan ik dacht. Soms lukt dat niet meteen, en dat is helemaal oké. Maar als ze merken dat hun inspanning loont, groeit de goesting om te blijven proberen. En precies die drive wil ik hen meegeven naar het secundair."
De voorbereiding op die belangrijke overstap begint eigenlijk al in september. "We ontdekken samen waar hun interesses liggen, bezoeken secundaire scholen en laten oud-leerlingen hun verhaal doen”, vertelt Inke. “Intussen oefenen we ook vaardigheden als plannen, samenvatten en herhalen. Zo stappen ze sterker, zelfstandiger en met meer vertrouwen het middelbaar in."
De kracht van hoge verwachtingen
Dat leraren daarmee echt het verschil maken, blijkt uit de respons op Leraar van het Jaar. "We ontvingen dit jaar maar liefst 16.000 nominaties", vertelt Klasse-hoofdredacteur Hans Vanderspikken. "Stuk voor stuk verhalen over de kracht van onderwijs. We kozen één symbolische winnaar. Maar eigenlijk verdient élke leraar op het einde van het schooljaar een verdiende pluim voor zijn of haar dagelijkse inzet en impact."
Katelijne Van der Pas
Tinne De Boes