Thomas More ontwikkelt eerste AI-tool voor studiekeuze

"Tommi biedt een hedendaags antwoord op de toegenomen studiekeuzestress"

Vandaag lanceert Thomas More als eerste een AI-tool voor wie nadenkt over een hogere studie. Met Tommi wil de hogeschool inspelen op de toenemende keuzestress: "Tommi is geen stijve chatbot, maar een toegankelijke gesprekspartner die toekomstige studenten informeert", klinkt het. Een primeur voor het Vlaamse hoger onderwijs.

‘Wat is een studiepunt?’, ‘Ik hou van zorg en mensen, welke bachelors passen bij mij?’, 'Welke jobkansen heb ik na een opleiding elektromechanica?'… Het zijn maar drie van de ontelbare vragen die je aan AI-tool Tommi kan stellen. Tim Moriën, directeur Marketing & Communicatie bij Thomas More:

"We merken veel keuzestress bij jongeren door het immense aanbod aan opleidingen en de decretale drempel, ook wel bekend als de harde knip. Dat was voor ons de drijfveer om deze AI-tool te ontwikkelen." 

Het Vlaams hoger onderwijs biedt een grote verscheidenheid aan opleidingen. De hoeveelheid aan keuzes zorgt voor keuzestress. Dat probleem beschreef de Amerikaanse psycholoog Barry Schwartz al in zijn boek 'The Paradox of Choice' (2004). "Hoe meer keuze, hoe minder we in staat zijn te kiezen", toonde hij aan.

Open voor iedereen

Tommi beschikt over gedetailleerde informatie van alle opleidingen in het ruime aanbod van de hogeschool. Maar dat wil niet zeggen dat Tommi enkel relevant is voor wie bij Thomas More wil studeren. Hun aanbod professionele bachelors en graduaten is namelijk het grootste van Vlaanderen. De meeste vragen van toekomstige studenten gaan over algemene zaken zoals de globale inhoud van een opleiding of carrièremogelijkheden na een studie. "Op dat vlak kan Tommi voor elke toekomstige student waardevol zijn. Ook voor internationale studenten, wiens vragen beantwoord worden in het Engels", legt Moriën uit. 

Tommi schept helder inzicht in de complexiteit van verder studeren.

Digitaal én menselijk

De AI-tool is een digitale eerste-hulp-bij-studiekeuze, maar de menselijke aanpak blijft de basis voor Thomas More. "Jaarlijks worden tientallen infomomenten, open lessen en workshops georganiseerd. Op de infoavond van 3 september staan honderden docenten in zeven campussteden klaar om met studiekiezers in gesprek te gaan. En ook Tommi verwijst door naar concrete contactpersonen met e-mailadres, waardoor de weg naar de juiste persoon nog makkelijker gevonden kan worden", besluit Moriën.


Wie met Tommi wil praten, kan dat doen via tommi.thomasmore.be. Wie liever naar de infoavond van 3 september komt, kan hier alle informatie terugvinden: www.thomasmore.be/komkennismaken.

Tim Moriën

Tim Moriën

directeur Marketing en Communicatie, Thomas More-hogeschool

 

 

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Thomas More News

Hier gebeurt het. Met 42 bacheloropleidingen, 19 graduaten en meer dan 21.000 studenten in Antwerpen, Geel, Lier, Mechelen, Sint-Katelijne-Waver, Turnhout en Vorselaar is Thomas More de grootste hogeschool van Vlaanderen. Een warme, internationale en bruisende community met optimale leerkansen voor elk talent.

Hier creëren we impact. Met meer dan 250 gedreven onderzoekers in 9 expertisecentra staat Thomas More borg voor toonaangevend praktijkgericht onderzoek met directe resultaten.

Wij zijn een strategische partner voor tal van grote en kleine bedrijven, instellingen en organisaties in de brede regio en ver daarbuiten.

Thomas More maakt deel uit van de Associatie KU Leuven.

Neem contact op met

marcom@thomasmore.be

www.thomasmore.be