Vervolg op onderwijsbestseller 'Wijze lessen'

Vervolg op onderwijsbestseller 'Wijze lessen'

16 mei I Campus Sint-Andries I Antwerpen

Het Thomas More-Expertisecentrum Onderwijs en Leren en Uitgeverij Ten Brink lanceren 16 mei een nieuw onderwijsboek. Met 'Wijze lessen. Digitale didactiek' ​ legt een team van deskundige auteurs waaronder Paul Kirschner en Tim Surma een digitale laag over de onderwijsbestseller 'Wijze lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek'. De opvolger is onmisbaar voor iedereen die technologie inzet in de klas.

Hoe belangrijk is technologie in het hedendaagse onderwijs? Wat zijn de misvattingen over de 'multitaskende digital natives'? En wat zijn de mogelijkheden, maar ook de risico's van educatieve technologie (EdTech)? Het boek 'Wijze lessen. Digitale didactiek' biedt antwoorden en inzichten. Het is meer dan een handleiding - het is een zorgvuldig samengestelde gids die de complexiteit van het onderwerp begrijpt en de lezer helpt om door de uitdagingen en kansen van EdTech heen te navigeren. Het dient als een waardevolle aanvulling op 'Wijze lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek'. Met principes zoals "gebruik veel voorbeelden", "herhaal regelmatig" en "activeer voorkennis" gaven de auteurs toen heldere en wetenschappelijk onderbouwde tips aan leraren om zelfbewuster voor de klas te staan. Ook de digitale opvolger volgt een gelijkaardige, lezer-vriendelijke structuur.

Topteam

In 'Wijze lessen. Digitale didactiek' ​ delen maar liefst 5 auteurs hun ervaring en expertise. In eerste instantie het originele schrijversteam van 'Wijze Lessen': Tim Surma, Paul Kirschner en Kristel Vanhoyweghen. Tim Surma is managing director van het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More en een veel gevraagd spreker over effectief onderwijs. Paul Kirschner is emeritus hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit (NL) en een internationaal erkende expert in onderwijspsychologie. Kristel Vanhoyweghen is coördinator professionalisering van het Expertisecentrum Onderwijs en Leren en heeft meer dan 20 jaar ervaring als leerkracht wiskunde op zak. De 3 experten schreven samen met Wouter Buelens en Mitte Schroeven, beiden ook werkzaam binnen het Expertisecentrum. Wouter is hoofdauteur van het boek en stond 25 jaar voor de klas, waarvan 24 aan een HBO5 opleiding voor verpleegkunde in Genk. Mitte was 16 jaar leerkracht Nederlands en Engels in de tweede en derde graad van het secundair onderwijs en deed heel wat ervaring op met digitale tools in de klas.

Praktisch

Het boek wordt voorgesteld op 16 mei in Antwerpen. Om 19u00 gaan de deuren van de Thomas More-campus Sint-Andries open. Tim Surma leidt de avond in om 19u30. Daarna volgen er een keynote van Hamid Riffi (directeur Kenniscentrum Digisprong), een korte uiteenzetting van het boek door Mitte Schroeven en een panelgesprek met enkele auteurs. Afsluitend is er een receptie.

Vanaf 16 mei zal het boek gratis te downloaden zijn. Vanaf begin juni ligt het fysieke exemplaar in de boekenwinkels en op 30 mei wordt het voorgesteld in Utrecht.

Voor meer informatie, recensie-exemplaren of interviews met de auteurs, kan je contact opnemen met Rinke Vanhoeck.

Rinke Vanhoeck Medewerker Expertisecentrum Onderwijs en Leren, Thomas More-hogeschool
Tim Surma
Tim Surma Managing Director Expertisecentrum Onderwijs en Leren, Thomas More-hogeschool
Story image

 

 

 

 

Over Thomas More News

Hier gebeurt het. Met 42 bacheloropleidingen, 19 graduaten en meer dan 21.000 studenten in Antwerpen, Geel, Lier, Mechelen, Sint-Katelijne-Waver, Sint-Niklaas, Turnhout en Vorselaar is Thomas More de grootste hogeschool van Vlaanderen. Een warme, internationale en bruisende community met optimale leerkansen voor elk talent.

Hier creëren we impact. Met meer dan 250 gedreven onderzoekers in 9 expertisecentra staat Thomas More borg voor toonaangevend praktijkgericht onderzoek met directe resultaten.

Wij zijn een strategische partner voor tal van grote en kleine bedrijven, instellingen en organisaties in de brede regio en ver daarbuiten.

Thomas More maakt deel uit van de Associatie KU Leuven.